Mindfulness en Meditatie

MBSR MINDFULNESSTRAINING EN MEDITATIE
Je voelt je prettiger, als je kunt leven vanuit innerlijke rust en vanuit een diepere verbinding met je hart. Thuis ZIJN bij jezelf, waar je ook bent. Hoe doe je dat?

Yoga, mindfulness en meditatie zijn mogelijke hulpbronnen. Het dagelijks leven wordt tot oefening gemaakt en waargenomen in het HIER EN NU. Elke levenssituatie is een les, waar je in vrijheid mee om kunt gaan. Geen vrijheid om te doen waar je zin in hebt, maar vrijheid om zin te geven aan datgene wat je doet. Op deze wijze krijg je meer zicht op jezelf (INZICHT) en leer je je MIND (geest) steeds beter waarnemen en doorgronden en accepteren! Dit alles vanuit vriendelijkheid, zelfcompassie, openheid en zonder oordeel naar jezelf.

De meditatie- en mindfulnessoefeningen worden afgewisseld met yogaoefeningen. Je hoeft niet persé te gaan zitten om aandachtig te zijn. Ook in beweging (lees; in de dagelijkse activiteiten), kun je jezelf bewust waarnemen.
 
De ademhaling is een belangrijk hulpmiddel in dit alles, evenals de zintuigen, het gevoel, de emoties en je reacties hierop. Allen bronnen van waarneming, waarop je je kunt concentreren en zicht op kunt krijgen.

MBSR MINDFULNESSTRAINING
Per 1 of 2 weken op dinsdag van 19.30-21.45 uur. Een training van 9 lessen (incl. een terugkomles), waarin je je mindfulness eigen maakt en leert toepassen in het dagelijks leven, want daar gaat het tenslotte om. Vooraf kunt u kennismaken met mindfulness.

De training is gebaseerd op het stressreductieprogramma van de wetenschapper Jon Kabat Zinn. (MBSR betekent Mindful Based Stress Reduction). Geput uit de wijsheid van het Boeddhisme heeft hij mindfulness in het westen geïntroduceerd.

De training is voor beginners, echter ook voor gevorderden. Tenslotte begin je elk moment weer opnieuw. De training bestaat uit een lichaamswandeling, zit-, loop-, lig- en bewegingsmeditaties, uitgebreide uitleg en achtergronden. Er is ruim de tijd voor het uitwisselen van ervaringen om op die wijze tot inzicht te komen en van elkaar te leren. Je ontvangt een usb stick met formele oefeningen en via de mail krijg je opdrachten.  Er is veel persoonlijke aandacht.
Als je deelneemt aan de training wordt gevraagd om iedere dag te oefenen. Door jezelf dagelijks te verbinden met mindfulness, leg je een basis voor de rest van je leven.